Hva mener vi egentlig når vi snakker om god kvalitet og kvalitetssikring?
Høgskoler og universiteter har såkalte kvalitetssikringssystemer, og det høres jo fint ut, eller hva? Disse skal opprettholde og forbedre kvaliteten på utdanningen, gjennom evalueringer og løpende dialog. På høgskolen i Hedmark har vi både underveisevalueringer, studieevalueringer og den årlige tilfredshetsundersøkelsen blant studentene.
Et vanlig problem på mange høgskoler er dessverre at fokus legges på NOKUTs krav til systemet, ikke på det faktiske resultat og virkning av dette. Man har god dokumentasjon, og et godt planlagt system, men studentene føler ikke at dette fungerer i praksis. Hva hjelper det egentlig å ha underveisevaluering i klassen hvis rapporten fra evalueringa legges i en skuff og aldri leses og følges opp? Hva hjelper det å ha et godt system på papiret hvis det ikke utnyttes?
Studentene må ta tak selv, sier skolen - for det er et gjensidig ansvar mellom tillitsvalgte og faglærere for å følge opp slike evalueringer. Selvfølgelig er dette riktig, og helt naturlig. En undervisningssituasjon går tross alt to veier, og både student og foreleser er ansvarlig for at denne fungerer. Men hva er det egentlig man forventer av en student i denne situasjonen?
Ansvar for egen læring ble det snakket om allerede på barneskolen, og studenter er voksne mennesker som helt utmerket kan ta ansvar for seg selv. Jeg mener likevel at det er begrenset hva du kan kreve av en student på Høgskolen i Hedmark per idag, når det kommer til evalueringer og ansvar. Det finnes et system for underveisevaluering, men hva hjelper det når den tillitsvalgte ikke er klar over det? Når beskjedene ikke kommer fram og de tillitsvalgte aldri har gått på høgskole eller vært borti kvalitetssikringssystemer før - hvordan skal de da vite at dette er deres ansvar? Og om de så skulle skjønne dette - hvor skal de begynne?
Det er på tide at både StorHk og høgskolen tar tak i dette, og sørger for at de tillitsvalgte får ordentlig opplæring. DA kan vi legge ansvaret på dem - og kvalitetssikre våre egne utdanninger!
torsdag 14. mai 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar