I følge Universitets- og Høgskoleloven (§4.3, tredje ledd) er Høgskolen i Hedmark, sammen med alle andre høgskoler og universiteter pålagt å ha et såkalt læringsmiljøutvalg.
Læringsmiljøutvalget på HiHm ble opprettet etter et høgskolestyrevedtak i juli 2004, og består idag av både tilsatte og studenter. Utvalgets overordna oppgave er å sammen med høgskoleledelsen sikre studenter et godt og inspirerende læringsmiljø. Blant annet er det Læringsmiljøutvalget som legger til rette for den årlige tilfredshetsundersøkelsen.
Høgskolen i Hedmark er fordelt på fire campus, og alle disse fire skal være representert ved studenttillitsvalgte i utvalget. I år er det dessverre kun Hamar og Rena som er representert, da man ikke har klart å finne kandidater til å stille for Elverum og Evenstad. Hvis ikke fire studenter ved hele høgskolen er interessert i å ivareta sitt eget læringsmiljø, hvordan skal vi da kunne gjøre studenthverdagen bedre?
Det vil alltid være studenter som klager over forholdene. Læringsmiljøutvalgets oppgave innebefatter å sikre ivaretagelse av både fysiske og psykiske krav til institusjone, i forhold til alt fra studenter med nedsatt funksjonsevne, til vårt psykososiale læringsmiljø. Kanskje er det dårlig luft i klasserommene, kanskje gis det for dårlig informasjon fra administrasjonen? Alle slike ting påvirker læringsmiljøet. Men vet studentene i det hele tatt at de har et utvalg til å ta vare på dem?
Per idag er ikke en student beskyttet av arbeidsmijøloven. Dermed er det enda viktigere at man bruker de mulighetene og de instansene man har til å ta vare på studentene og deres arbeidsmiljø. Studentenes Landsforbund har nylig sendt en resolusjon til kunnskapsdepartementet angående bedre vilkår for læringsmiljøutvalg.
Høgskolen i Hedmark har et Læringsmiljøutvalg - så hvorfor ikke bruke det? Skal vi la det bli et utvalg som er nedsatt kun for å føye Universitets- og Høgskoleloven, uten å ha noen reell påvirkningskraft? Skal vi la det bli et tulleutvalg!?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar